24 marca 2015
Powiatowy Rzecznik Konsumentów (PRK)
Paulina Brzózka
tel. 76 506 53 18
pok. 113 - I piętro
Pl. Niepodległości 8
59-500 Złotoryja,
fax. (76) 8786-955
Rzecznik przyjmuje interesantów w:
- poniedziałek- godz. 7.30 - 11.30
-wtorek- 7.30 - 10.30
- środa- 7.30 - 10.30
- czwartek- 11.30 - 14.30
- piątek- 11.30 - 14.30
Rzecznik konsumentów wykonuje zadania powiatu w zakresie ochrony praw konsumentów.
Do zadań Powiatowego Rzecznika Konsumentów należy w szczególności:
1) zapewnienia bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów,
2) składania wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów,
3) występowania do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów,
4) współdziałania z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi.
Rolą rzecznika jest przede wszystkim udzielanie konsumentom porad i informacji prawnej. W sprawach, w których rzecznik dostrzega naruszenie interesu konsumenta, a przy tym szansę na polubowne rozstrzygnięcie sporu albo widzi potrzebę wyjaśnienia okoliczności faktycznych – występuje do przedsiębiorców.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów działa wyłącznie w sprawach konsumenckich, a więc w sprawach dotyczących zawierania i wykonywania umów cywilnoprawnych pomiędzy konsumentem, a przedsiębiorcą.
*Zgodnie z art. 221 kodeksu cywilnego za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.
*Zgodnie z art. 431 k.c. przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna, prowadząca we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Złotoryi działa wyłącznie na rzecz mieszkańców Powiatu Złotoryjskiego.
Osoby mieszkające poza Powiatem Złotoryjskim powinny zwrócić się o pomoc do rzecznika konsumentów w swoim mieście lub powiecie.
Dane rzeczników konsumentów na terenie kraju można znaleźć na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów http://www.uokik.gov.pl/pl/ochrona_konsumentow/rzecznicy.
Rzecznik Konsumentów nie ma uprawnień kontrolnych, nie orzeka w sprawach, nie wydaje nakazów, zakazów, nie nakłada kar.
Analiza zgłaszanej Rzecznikowi Konsumentów sprawy wymaga zapoznania się z całą zgromadzoną dokumentacją (np. umowy, rachunki, zgłoszenia reklamacyjne oraz korespondencja między stronami w sprawie). Rzecznik występuje do przedsiębiorcy dopiero po wyczerpaniu przez konsumenta drogi postępowania reklamacyjnego.
Rzecznik przyjmuje zgłoszenia od konsumentów zarówno osobiście, jak i telefonicznie. Wnoszone sprawy są rejestrowane w podziale na porady i informacje oraz interwencje. W przypadku podejmowania interwencji, konsument składa stosowny wniosek. Interwencje są monitorowane co do terminu załatwienia sprawy, a w przypadku braku odpowiedzi monitowane. W przypadku uporczywego uchylania się od odpowiedzi, rzecznik korzysta z możliwości wnioskowania do sądu o ukaranie przedsiębiorcy karą przewidzianą w art. 42 ust. 4 w związku z art. 114 ust. 1 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów.
Sprawy rozpatrywane są według kolejności wpływu.
Zgłoszenie sprawy ułatwi wzór wniosku o pomoc, udostępniony poniżej.
Metryczka
Wytworzono: | 2015-03-24 08:45:33 | przez: Tomasz Saluszewski |
---|---|---|
Opublikowano: | 2015-03-24 00:00:00 | przez: Tomasz Saluszewski |
Zmodyfikowano: | 2020-11-13 10:56 | przez: Tomasz Saluszewski |
Podmiot udostępniający: | Starostwo Powiatowe | |
Odwiedziny: | 5484 |
Rejestr zmian
- [2020-11-13 10:56:49]Tomasz Saluszewskizmiana druków
- [2019-05-14 08:20:13]Tomasz SaluszewskiAktualizacja
- [2019-03-27 07:41:37]Tomasz SaluszewskiAktualizacja