20 grudnia 2018
2019
Zasady działania dot. odbioru z parkingu pojazdu usuniętego z drogi w trybie art. 130 a ustawy Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1990)
Usuwanie pojazdów oraz prowadzenie parkingu strzeżonego dla pojazdów usuniętych w przypadkach, o których mowa w art. 130 a ust. 1-2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1990) należy do zadań własnych powiatu. Starosta realizuje te zadania przy pomocy powiatowych jednostek organizacyjnych lub powierza ich wykonywanie zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych.
Pojazd usunięty z drogi, w przypadkach określonych w art. 130 a. ust. 1-2 ustawy Prawo o ruchu drogowym, umieszcza się na wyznaczonym przez starostę parkingu strzeżonym do czasu uiszczenia przez właściciela pojazdu opłaty za jego usunięcie i parkowanie.
Jednostkami, którym starosta powierzył realizowanie zadań są:
a) W celu realizacji zadań z zakresu usuwania pojazdów:
Konsorcjum Firm: AUTO-ART, Joanna Wolniczek z siedzibą w Złotoryi 59-500, przy ul. Legnickiej 31, oraz PHU Jan Wengrzyn z siedzibą w Chojnowie 59-225, Jaroszówka 58.
b) W celu realizacji zadań z zakresu przechowywania pojazdów:
Z.N.S. RENOMA S.C. z siedzibą przy ul. Legnickiej 31 w Złotoryi.
Na podstawie art. 130 a ustawy Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1990) dalej zwaną Ustawą:
1. Pojazd jest usuwany z drogi na koszt właściciela w przypadku:
1) pozostawienia pojazdu w miejscu, gdzie jest to zabronione i utrudnia ruch lub w inny sposób zagraża bezpieczeństwu;
2) nieokazania przez kierującego dokumentu potwierdzającego zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu lub dowodu opłacenia składki za to ubezpieczenie, jeżeli pojazd ten jest zarejestrowany w kraju, o którym mowa w art. 129 ust. 2 pkt 8 lit. c ustawy;
3) przekroczenia wymiarów, dopuszczalnej masy całkowitej lub nacisku osi określonych w przepisach ruchu drogowego, chyba że istnieje możliwość skierowania pojazdu na pobliską drogę, na której dopuszczalny jest ruch takiego pojazdu;
4) pozostawienia pojazdu nieoznakowanego kartą parkingową, w miejscu przeznaczonym dla pojazdu kierowanego przez osoby wymienione w art. 8 ust. 1 i 2 ustawy;
5) pozostawienia pojazdu w miejscu obowiązywania znaku wskazującego, że zaparkowany pojazd zostanie usunięty na koszt właściciela;
6) kierowania nim przez osobę nieposiadającą uprawnienia do kierowania pojazdami albo której zatrzymano prawo jazdy i nie ma możliwości zabezpieczenia pojazdu poprzez przekazanie go osobie znajdującej się w nim i posiadającej uprawnienie do kierowania tym pojazdem, chyba że otrzymała ona pokwitowanie, o którym mowa w art. 135 ust. 2 ustawy.
1a. Pojazd jest usuwany z drogi na koszt wykonującego przejazd drogowy w przypadku, o którym mowa w art. 140 ad ust. 2 pkt 2 ustawy.
2. Pojazd może być usunięty z drogi na koszt właściciela, jeżeli nie ma możliwości zabezpieczenia go w inny sposób, w przypadku gdy:
1) kierowała nim osoba:
a) znajdująca się w stanie nietrzeźwości lub w stanie po użyciu alkoholu albo środka działającego podobnie do alkoholu,
b) nieposiadająca przy sobie dokumentów uprawniających do kierowania lub używania pojazdu;
2) jego stan techniczny zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego, powoduje uszkodzenie drogi albo narusza wymagania ochrony środowiska.
2a. Od usunięcia pojazdu odstępuje się, jeżeli przed wydaniem dyspozycji usunięcia pojazdu lub w trakcie usuwania pojazdu ustaną przyczyny jego usunięcia. Jeżeli wydanie dyspozycji usunięcia pojazdu w przypadkach, o których mowa w ust 1-2 ustawy, spowodowało powstanie kosztów, do ich pokrycia jest obowiązany właściciel pojazdu.
3. Pojazd może być przemieszczony lub usunięty z drogi, jeżeli utrudnia prowadzenie akcji ratowniczej.
4. Dyspozycję przemieszczenia lub usunięcia pojazdu z drogi wydaje:
1) policjant;
2) strażnik gminny (miejski);
3) osoba dowodząca akcją ratowniczą.
Na podstawie art.129 ust. 4a. ustawy Prawo o ruchu drogowym dyspozycję przemieszczenia lub usunięcia pojazdu z drogi mogą również wydawać funkcjonariusze Straży Granicznej lub organów celnych - w sytuacjach, o których mowa w ust. 1-3 Art. 130 a. ustawy Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1990).
Wydanie pojazdu z parkingu strzeżonego następuje po okazaniu:
1) dowodu uiszczenia opłaty za holowanie i parkowanie pojazdu,
2) dowodu osobistego lub w przypadku jego braku innego dokumentu ze zdjęciem potwierdzającego tożsamość danej osoby,
3) zezwolenia wydanego przez organ, który wydał dyspozycję usunięcia pojazdu,
oraz podpisaniu protokołu odbioru pojazdu z parkingu.
Opłaty należy uiszczać w kasie Starostwa Powiatowego w Złotoryi, Pl. Niepodległości 8, pokój nr 201 lub na rachunek bankowy Starostwa Powiatowego w Złotoryi: 41 1020 5226 0000 6402 0627 7372,
wpisując w tytule przelewu usunięcie oraz parkowanie pojazdu ……………(należy wpisać markę oraz nr rejestracyjny pojazdu).
Na podstawie Uchwały Nr L/223/2018 Rady Powiatu Złotoryjskiego z dnia 25 października 2018 r. w sprawie ustalenia wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdu usuniętego z drogi oraz wysokości kosztów powstałych w przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdu opłatę wylicza się w sposób następujący:
W zależności od rodzaju pojazdu, sumuje się opłatę za usunięcie pojazdu z drogi i opłatę za parkowanie pomnożoną przez ilość dób przechowywania.
2. W odniesieniu do poszczególnych pojazdów określone opłaty wynoszą:
1) rower lub motorower: a) za usunięcie – 100 zł b) za każdą dobę parkowania - 20 zł;
2) motocykl: a) za usunięcie – 200 zł b) za każdą dobę parkowania - 25 zł;
3) pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t: a) za usunięcie - 400 zł, b) za każdą dobę parkowania - 40 zł;
4) pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t do 7,5 t: a) za usunięcie - 600 zł, b) za każdą dobę parkowania - 50 zł;
5) pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 t do 16 t: a) za usunięcie - 850 zł,
b) za każdą dobę parkowania - 75 zł;
6) pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 t: a) za usunięcie – 1 250 zł, b) za każdą dobę parkowania - 135 zł;
7) pojazd przewożący materiały niebezpieczne: a) za usunięcie – 1 550 zł, b) za każdą dobę przechowywania – 204 zł.
Ważne!
Jeżeli prawidłowo powiadomiony właściciel lub osoba uprawniona nie odebrała pojazdu w terminie 3 miesięcy od dnia jego usunięcia, starosta występuje do sądu z wnioskiem o orzeczenie jego przepadku na rzecz powiatu.
Koszty związane z usuwaniem, przechowywaniem, oszacowaniem, sprzedażą lub zniszczeniem pojazdu powstałe od momentu wydania dyspozycji jego usunięcia do zakończenia postępowania ponosi osoba będąca właścicielem tego pojazdu w dniu wydania dyspozycji usunięcia pojazdu. Jeżeli w chwili usunięcia pojazd znajdował się we władaniu osoby dysponującej nim na podstawie innego niż własność tytułu prawnego, osoba ta jest zobowiązana solidarnie do pokrycia kosztów. Decyzję o zapłacie tych kosztów wydaje starosta.
Odwołania/zastrzeżenia co do okoliczności będących podstawą wydania dyspozycji usunięcia pojazdu winny być kierowane do podmiotów, które taką dyspozycję wydały.
Metryczka
Wytworzono: | 2018-12-20 10:00 | przez: Ada Mikus |
---|---|---|
Opublikowano: | 2018-12-20 00:00 | przez: Tomasz Saluszewski |
Podmiot udostępniający: | Powiat Złotoryjski | |
Odwiedziny: | 1553 |
Rejestr zmian
- Brak wpisów.